Gratis verzending vanaf 50€ naar België, Nederland, Luxemburg en Duitsland

5 Beste essentiële oliën om jouw immuunsysteem te ondersteunen (tijdens de winter)

5 Beste essentiële oliën om jouw immuunsysteem te ondersteunen (tijdens de winter)

Inleiding

Tijdens de wintermaanden kan ons lichaam profiteren van een beetje extra aandacht. Het immuunsysteem is een van het lichaam’s belangrijkste functies die ons beschermt. Zo blijven we gezond en gelukkig.

Maar waarom zijn we eigenlijk kwetsbaarder in de winter? Onderzoek van Yale toont aan dat de reden waarom ons immuunsysteem in de winter iets minder sterk is, is omdat de kou de afweerlijn in de neus verzwakt. Het vermogen van de immuuncellen om apoptose uit te voeren (zelfvernietiging om de verspreiding van een virus naar andere cellen te voorkomen) wordt aangetast door de kou. Daardoor kunnen de immuuncellen minder goed hun werk doen wanneer er gevaarlijke ziektekiemen binnendringen [1].

Bovendien speelt het gebrek aan vitamine D, door verminderde blootstelling aan de zon, ook mee. Vitamine D heeft tal van voordelen voor de gezondheid, maar is vooral belangrijk voor een goed functionerend immuunsysteem. Onze killer cellen, oftewel T-cellen (cellen in onze bloedbaan die actief op zoek gaan naar schadelijke ziekteverwekkers om te vernietigen), hebben vitamine D nodig om actief te worden. Als er een tekort aan Vitamine D is, wordt de effectiviteit van het adaptieve immuunsysteem onderdrukt [2].

De therapeutische eigenschappen van essentiële oliën kunnen het immuunsysteem helpen versterken. Deze maand duiken we dieper in wat essentiële oliën kunnen bieden ter ondersteuning van ons lichaam. Zo kan je toch beschermt blijven tijdens koude wind en grijze dagen!

Factoren Die De Sterkte Van Het Immuunsysteem Beïnvloeden

Verschillende factoren bepalen hoe goed ons immuunsysteem werkt. Hoe gezond je ook leeft, het is niet meer dan normaal dat het immuunsysteem op een bepaald moment verzwakt is. Factoren zoals stress, slaap, dieet en lichaamsbeweging beïnvloeden de vitaliteit van het immuunsysteem. Het volgen van een gezond dieet met 7 tot 8 uur slaap en voldoende lichaamsbeweging zet je op zijn minst op het juiste spoor [3][4][5].

Hoe Het Immuunsysteem Werkt

Het immuunsysteem is onze eerste lijn van verdediging. Het beschermt ons tegen virussen en ziekteverwekkers. Als er schadelijke organismen in onze bloedbaan terecht zijn gekomen, vallen de antilichamen de indringers aan en verwijderen ze de indringers uit ons systeem.

Het immuunsysteem wordt actief wanneer het iets tegenkomt dat het niet als het zijne herkent. De eerste verdedigingslinie is het niet-specifieke immuunsysteem. Het werkt als een algemene bescherming tegen microben die via de huidslijmvliezen binnendringen. De tweede verdedigingslinie is het specifieke, of adaptieve, immuunsysteem. Deze is de real deal; het detecteert schadelijke ziekteverwekkers, valt ze aan en neutraliseert ze.

Ziekteverwekkers (of ziektekiemen) zijn in principe alle organisme die een ziekte kan produceren. Ze dragen een antigeen bij zich dat een type eiwit is en zich aan het oppervlak van de ziekteverwekker bevindt. Dit antigeen bindt zich aan een specifieke B-cel antigeenreceptor of antigeenspecifiek antilichaam.

Het immuunsysteem is speciaal geprogrammeerd om zich te richten op antigenen. Nadat een lymfocyt (een type witte bloedcel) het antigeen herkent, produceert het antilichamen die specifiek zijn voor dat antigeen. De antilichamen vallen vervolgens de ziekteverwekker aan door zich te binden aan de unieke vorm van het antigeen. Nadat de ziektekiem is vernietigd, wordt het geabsorbeerd door macrofagen (een proces dat fagocytose wordt genoemd) [6].

Hoe Essentiële Oliën Het Immuunsysteem Versterken

Etherische oliën bevatten stoffen met farmacologische eigenschappen. Deze stoffen, zoals koolhydraten, ethers, alcoholen, aldehyden en ketonen, zijn de reden dat essentiële oliën een specifieke geur en biologische eigenschappen hebben. Dit kan worden gebruikt voor medicinale doeleinden [7].

Ze kunnen het immuunsysteem versterken of juist schadelijke bacteriën en virussen elimineren. Hoewel alle essentiële oliën tot op zekere hoogte antibacteriële, antivirale en antiseptische eigenschappen hebben, hebben sommige meer van het een dan het ander. Afhankelijk van hun eigenschappen kunnen essentiële oliën virussen bestrijden, de lucht zuiveren, griepachtige symptomen verlichten en comfort brengen tijdens ziekte [8].

Naast de biologische factoren bieden essentiële oliën ook een psychologisch voordeel. Oliën zoals lavendel en rozemarijn bevorderen de ontspanning. Dit doen zij door de stressniveaus (cortisol) te verminderen. Het hormoon cortisol verlaagt de afweermechanismen van het immuunsysteem, doordat het het niveau van de lymfocyten vermindert en de groei van de T-cellen verzwakt.

Aromatherapie kan helpen bij het verlichten van spanning en stress. Onderzoek toont aan dat het inademen van lavendel en rozemarijn het cortisolniveau verlaagt en dus het het immuunsysteem wordt versterkt [9].

5 Beste Essentiële Oliën Voor Het Immuunsysteem

Hoewel essentiële oliën het hele jaar door een gunstig effect kunnen hebben op jouw welzijn, hebben we deze vijf oliën geselecteerd op basis van hun specifieke eigenschappen voor het immuunsysteem. Etherische oliën kunnen op verschillende manieren worden gebruikt, maar we richten ons nu op inhalatie.

Eucalyptus Globulus

Eucalyptus Globulus staat bekend om zijn verfrissende geur, reinigende eigenschappen en ondersteuning bij ademhalings problematiek. Het bevat een hoog percentage in 1,8-cineole, tussen de 60-90% [10]. Onderzoek toont aan dat het het functioneren van monocyten en de productie van T-cellen ondersteunt [11][12].

Eucalyptusolie heeft ook antibacteriële effecten op infectieuze bacteriën in de bovenste gebieden van de luchtwegen [13]. De aroma’s openen daarnaast de luchtwegen en de sinussen, en verzachten pijnlijke hoest. Met zijn sterke antiseptische en ontstekingsremmende eigenschappen [14] versterkt het het immuunsysteem en ons lichaam [15][16].

Citroen

De essentiële olie van citroen heeft een positieve invloed op het humeur. Onderzoek toont aan dat het de symptomen van angst en depressie verlicht [17], en het humeur verbetert.

Bovendien biedt citroen olie sterke antibacteriële en antioxiderende eigenschappen die wonderen doen voor het immuunsysteem en het energieniveau. Zo wordt citroen olie ook geassocieerd met een verbeterde productie van lymfocyten, de belangrijkste type immuuncellen van het lichaam [18][19].

Rozemarijn

De essentiële olie van rozemarijn heeft krachtige antibacteriële eigenschappen die helpen het lichaam te beschermen. Net als eucalyptusolie heeft rozemarijn olie een verlichtend en bestrijdend effect bij problemen aan de luchtwegen. Vanwege het hoge percentage van 1,8-cineole, heeft het vooral een ontstekingsremmende werking bij luchtwegaandoeningen [20][21].

Bovendien heeft rozemarijn olie een versterkende werking op het immuunsysteem vanwege de psychologische voordelen. Het verlaagt de cortisolniveaus en dus verhoogt het de gezondheid van het immuunsysteem [22].

Tea tree

De essentiële olie van tea tree bestrijdt infecties en remt schadelijke bacteriën. Het heeft krachtige antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen, dankzij hoge gehaltes aan alfa-sabine. Daarnaast heeft het antisceptische eigenschappen door het stofje terpinenen-4-ol. Dit maakt tea tree olie een opmerkelijke immuunbooster [23][24]. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat het proteïnen geassocieerd met een ontstekingsreactie significant onderdrukt [25].

Kruidnagel

De essentiële olie van kruidnagel is een van de meest robuuste antibacteriële oliën. Het hoge percentage eugenol, normaliter tussen de 70-76%, biedt sterke antimicrobiële en schimmelwerende eigenschappen die schadelijke moleculen uit de lucht reinigen [26].

Daarnaast stelt onderzoek dat kruidnagel olie de regeneratie van specifieke cellen en proteïnen in verband met het immuunsysteem en de ontsteking bevordert [27][28].

HOE KAN JE DEZE OLIËN GEBRUIKEN?

Creëer jouw immune boost blend met deze 5 oliën: Recept voor 10ml = 200 druppels

  • Citroen 100 druppels
  • Eucalyptus globulus 60 druppels
  • Theeboom 25 druppels
  • Rozemarijn 10 druppels
  • Kruidnagel 5 druppels

In onze Aromen ultrasone diffuser:

  • Stap 1: Vul het waterreservoir met water.
  • Stap 2: Afhankelijk van de grootte van de ruimte en jouw persoonlijke voorkeur voor geurintensiteit kun je 5 tot 10 druppels essentiële olie toevoegen.

Wist je dat je de sterkte van de olie in onze app kunt vinden?

Onze 1-6 codes geven je een indicatie van de intensiteit van een geur.
Hoe hoger de score, hoe intenser de geur, en dus hoe lager je het moet doseren.
Bijvoorbeeld: 1 druppel kruidnagel kan de hele kamer vullen. Maar met een citrusgeur als citroen kun je gemakkelijk tot 5-10 druppels doen.

  • Stap 3: Kies de duur van de diffuser en eventueel de kleur van het LED-licht.
  • Stap 4: Geniet van alle voordelen die de natuur te bieden heeft.

Gebruik een van onze GreenSpace nano-diffusers. Ze zijn geprogrammeerd om de hele dag door een optimale schone en gezonde omgeving te creëeren.

Lees meer over GreenSpace
GreenSpace
Voeg een druppel toe in een grote kom heet water, voor een intense stoominhalatie van 5 minuten.

Let hier op bij gebruik van essentiële oliën

Er zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden wanneer je aromatherapie gaat toepassen in huis:

De hoge concentratie betekent dat je de oliën altijd moet verdunnen als je ze op de huid brengt. Neem ze niet oraal in zonder professionele begeleiding.

Ga voor natuurlijke en zuivere oliën om te profiteren van aromatherapie.

Doe onderzoek naar de oliën. Sommige etherische oliën zijn krachtiger dan andere en werken anders.

Conclusie

Hoewel het verzorgen van de gezondheid zeker het hele jaar door een taak is, is het immuunsysteem extra kwetsbaar tijdens de wintermaanden. Onze essentiële oliën en diffusers zijn er om je een handje te helpen!

Zie de Aromen app voor meer diepgaande informatie over planten in de aromatherapie.

Download for IOS Android

[1] https://www.delimmune.com/2016/12/does-cold-weather-weaken-immune-system/
[2] Cantorna, M. T., Snyder, L., Lin, Y. D., & Yang, L. (2015). Vitamin D and 1, 25 (OH) 2D regulation of T cells. Nutrients, 7(4), 3011-3021.
[3] https://www.zyto.com/10-essential-oils-for-immunity
[4] https://www.matrixaromatherapy.com/post/essential-oils-for-immunity
[5]Peterfalvi, A., Miko, E., Nagy, T., Reger, B., Simon, D., Miseta, A., … & Szereday, L. (2019). Much More Than a Pleasant Scent: A Review on Essential Oils Supporting the Immune System. Molecules, 24(24), 4530.
[6] https://microbiologysociety.org/why-microbiology-matters/what-is-microbiology/microbes-and-the-human-body/immune-system.html
[7] Kalemba, D. A. A. K., & Kunicka, A. (2003). Antibacterial and antifungal properties of essential oils. Current medicinal chemistry, 10(10), 813-829.
[8] Peterfalvi, A., Miko, E., Nagy, T., Reger, B., Simon, D., Miseta, A., … & Szereday, L. (2019). Much More Than a Pleasant Scent: A Review on Essential Oils Supporting the Immune System. Molecules, 24(24), 4530.
[9] Rahimi, H., Nakhaei, M., Mehrpooya, N., Hatami, S. M., & Vagharseyyedin, S. A. (2019). The Effect of Inhaling the Aroma of Rosemary Essential Oil on the Pre-Hospital Emergency Personnel Stress and Anxiety: A Quasi-Experimental Study. Modern Care Journal, 16(3).
[10] Serafino, A., Vallebona, P. S., Andreola, F., Zonfrillo, M., Mercuri, L., Federici, M., … & Pierimarchi, P. (2008). Stimulatory effect of Eucalyptus essential oil on innate cell-mediated immune response. BMC immunology, 9(1), 17.
[11] Peterfalvi, A., Miko, E., Nagy, T., Reger, B., Simon, D., Miseta, A., … & Szereday, L. (2019). Much More Than a Pleasant Scent: A Review on Essential Oils Supporting the Immune System. Molecules, 24(24), 4530.
[12] Miguel, M. G., Gago, C., Antunes, M. D., Lagoas, S., Faleiro, M. L., Megías, C., … & Figueiredo, A. C. (2018). Antibacterial, antioxidant, and antiproliferative activities of Corymbia citriodora and the essential oils of eight Eucalyptus species. Medicines, 5(3), 61.
[13] Miguel, M. G., Gago, C., Antunes, M. D., Lagoas, S., Faleiro, M. L., Megías, C., … & Figueiredo, A. C. (2018). Antibacterial, antioxidant, and antiproliferative activities of Corymbia citriodora and the essential oils of eight Eucalyptus species. Medicines, 5(3), 61.
[15] https://www.medicalnewstoday.com/articles/266580#eucalyptus_health_benefits
[16] Tadtong, S., Kamkaen, N., Watthanachaiyingcharoen, R., & Ruangrungsi, N. (2015). Chemical components of four essential oils in aromatherapy recipe. Natural Product Communications, 10(6), 1934578X1501000673.
[17] Komiya M, Takeuchi T, Harada E. Lemon oil vapor causes an anti-stress effect via modulating the 5-HT and DA activities in mice. Behav Brain Res. 2006 Sep 25;172(2):240-9. doi: 10.1016/j.bbr.2006.05.006. Epub 2006 Jun 15. PMID: 16780969.
[18] Peterfalvi, A., Miko, E., Nagy, T., Reger, B., Simon, D., Miseta, A., … & Szereday, L. (2019). Much More Than a Pleasant Scent: A Review on Essential Oils Supporting the Immune System. Molecules, 24(24), 4530.
[19] Ali, B., Al-Wabel, N. A., Shams, S., Ahamad, A., Khan, S. A., & Anwar, F. (2015). Essential oils used in aromatherapy: A systemic review. Asian Pacific Journal of Tropical Biomedicine, 5(8), 601-611.
[20] Nascimento, N. R. F., Refosco, R. M. D. C., Vasconcelos, E. C. F., Kerntopf, M. R., Santos, C. F., Batista, F. J. A., … & Fonteles, M. C. (2009). 1, 8‐Cineole induces relaxation in rat and guinea‐pig airway smooth muscle. Journal of Pharmacy and Pharmacology, 61(3), 361-366.
[21] Ali, B., Al-Wabel, N. A., Shams, S., Ahamad, A., Khan, S. A., & Anwar, F. (2015). Essential oils used in aromatherapy: A systemic review. Asian Pacific Journal of Tropical Biomedicine, 5(8), 601-611.
[22] Rahimi, H., Nakhaei, M., Mehrpooya, N., Hatami, S. M., & Vagharseyyedin, S. A. (2019). The Effect of Inhaling the Aroma of Rosemary Essential Oil on the Pre-Hospital Emergency Personnel Stress and Anxiety: A Quasi-Experimental Study. Modern Care Journal, 16(3). Chicago
[23] Sandner, G., Heckmann, M., & Weghuber, J. (2020). Immunomodulatory activities of selected essential oils. Biomolecules, 10(8), 1139.
[24][24] Ali, B., Al-Wabel, N. A., Shams, S., Ahamad, A., Khan, S. A., & Anwar, F. (2015). Essential oils used in aromatherapy: A systemic review. Asian Pacific Journal of Tropical Biomedicine, 5(8), 601-611.
[25] Nogueira, M. N. M., Aquino, S. G., Junior, C. R., & Spolidório, D. M. P. (2014). Terpinen-4-ol and alpha-terpineol (tea tree oil components) inhibit the production of IL-1β, IL-6 and IL-10 on human macrophages. Inflammation research, 63(9), 769-778.
[26] Sandner, G., Heckmann, M., & Weghuber, J. (2020). Immunomodulatory Activities of Selected Essential Oils. Biomolecules, 10(8), 1139. https://doi.org/10.3390/biom10081139
[27] Han, X., & Parker, T. L. (2017). Anti-inflammatory activity of clove (Eugenia caryophyllata) essential oil in human dermal fibroblasts. Pharmaceutical Biology, 55(1), 1619-1622.
[28] Goni, P., López, P., Sánchez, C., Gómez-Lus, R., Becerril, R., & Nerín, C. (2009). Antimicrobial activity in the vapour phase of a combination of cinnamon and clove essential oils. Food chemistry, 116(4), 982-989.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *